CSR in Romania

As vrea ca aplicarea RSC ca strategie de afaceri sa fie acel ceva care va permite Romaniei o dezvoltare durabila. Pentru moment, cel mai important si recent studiu pe Top 100 companii de la noi din tara ne arata ca responsabilitatea mediului nostru de afaceri e doar o fatada, marketing social si filantropie.

Va trebui ca noi - societatea, organizatiile, cetatenii sa impingem lucrurile spre acel viitor care sa le permita supravietuierea si generatiilor viitoare.


duminică, 10 iulie 2011

Despre scoala, examene si responsabilitate

30 dintre 60 de studenti care au optat in anul 2 ID Comunicare pentru materia Formare profesionala au copiat de pe net eseul cu care s-au prezentat la examen. Adica 50% dintre cei care au vrut sa ia examenul la aceasta materie au vrut sa o faca prin furt intelectual. Si nu le-a iesit. Azi, la reexaminare, unul dintre studenti imi spunea ca a luat ideile de pe net pentru ca el nu stia ce sa scrie. Si nu i s-a parut aiurea sa ia ce au spus altii si sa nu citeze. Poate ca situatia nu ar fi ingrozitoare daca studentilor li s-ar fi cerut o sinteza de bibliografie imposibil de gasit altundeva decat pe net. Dar nu a fost acesta cazul. Trebuia sa scrie un eseu de 600 de cuvinte cu titlul: "Consideratii personale despre..." - cu alte cuvinte ce credeau ei despre un anumit subiect, pornind de la premisa ca au citit cursul. Ma intreb cum a fost posibil ca, in aceste conditii in care studentilor li se cerea un minim de competente pentru a promova examenul, eseul reprezinta 50% din nota finala, totusi ei au considerat ca e mai bine sa copiezi. M-am gandit ca e bine ca acesti oameni sa fie pedepsiti exemplar si sa le cer exmatricularea si reactia lor pe forum a fost vehement negativa. De la atacuri la persoana si punerea sub semnul intrebarii a competentei mele ca profesor pana la ingrijorarea unora ca picand studentii voi afecta renumele facultatii si al universtitatii.
Nu-mi venea sa cred si inca mi-e greu sa-mi revin ca studentii nostri, pe care eu i-am considerat mereu superiori altora - au valorile intoarse pe dos. Intr-un mod ireversibil. Stiu ca exista solidaritate intre studenti, dar e ea totusi mai importanta decat justitia sociala, decat interesul de a promova comportamente dezirabile? Si pe forum s-a iscat o spirala a tacerii, nulitatile si anti-merituosii, furaciosii intelectuali aveau cel mai mare spor la vorba. Studentii merituosi se ascundeau si nu-si spuneau punctul de vedere. Era un razboi total intre hoti si vardist. Vardistul fiind profesorul. E o durere ca am ajuns ca profesor sa fiu controlor de eseuri. E o durere ca sunt multi studenti pe care simt ca nu pot sa-i educ, pentru care e imposibil sa doreasca sa obtina valoare adaugata de la o scoala, nu doar o diploma. Ma uit la bac. Profesorii au devenit politisti cu acte in regula, iar elevii se transforma din liceu in infractori. Cat de jos putem ajunge ca natie, daca parintii acuza profesorii si ministesul educatiei ca nu-i lasa pe copii sa copieze??? Sictir doamnelor si domnilor si puneti-va copiii la treaba. E si obligatia si responsabilitatea parintilor sa se asigure ca odorul devine un om educat si nu un infractor. Stiu ca printre profesori exista oameni care nu fac cinste profesiei de dascal. Si vad rezultatele atunci cand liceeni devin studenti. Dar eu cred ca e de datoria mea ca atunci cand plagiatorii ajung la mine sa le dau o lectie. Pur si simplu nu ma intereseaza ce fac alti colegi, ce se intampla la alte universitati, ce se intampla in alte tari - cand ajung la mine plagiatorii sunt tratati ca infractorii de drept comun. Iar la mine in gradina se face primavara cu o floare. Oricand in viata ti se poate servi o lectie. Pe care o poti repeta pana ajungi sa o inveti. A avea caracter se educa, iar scoala / universitatea trebuie sa se implice din ce in ce mai mult si in formarea de caractere. E si responsabilitatea noastra.

Astept cu interes ziua in care parintii si profesorii vor realiza ca de fapt ei sunt sistemul care educa viitoarele generatii. Sistemul educational nu este un termen abstract, suntem noi toti cei care pregatim competentele viitoarele generatii. Si e un cerc vicios: parintii trebuie sa plateasca taxe din care sa fie platiti profesorii, iar acestia la randul lor trebuie sa educe copii, tineri si adulti responsabili pentru viitor si pentru societatea din care vin. La liceu a inceput schimbarea, la facultati (acolo unde ne respectam nu la fabricile de diplome) a inceput curatenia de plagiatori si profesori decrepiti. Directia e buna. Dar avem nevoie de intariri ca sa ne mentinem traiectoria dreapta, fara schimbari de sens. Iar intarirea vine de la clientii nostri, de la faptul ca ei vor aprecia si apreciaza faptul ca te preocupa viitorul lor. Atunci sistemul o sa tina cu cei buni, nu cu pleava si hotii. Cum zicea si Eminescu, hai sa ne apucam de o selectie sociala pozitiva si chiar sa scoatem elite din scoli. Fiindca de ciurucuri m-am saturat!

8 comentarii:

Catalina Dima spunea...

Subscriu!!! Vai dar cat mi-as dori sa nu se mai tolereze copiatul. Daca stau bine sa ma gandesc, de aia cred ca mi s-a parut ASE-ul o apa de ploaie, pentru ca stiam ca si daca invat si daca nu, o rezolvam cumva la examen. Era un lasa-ma sa te las de ambele tabere. Asta pana am facut masterul din convingere si am vazut cum e sa participi la ora si sa faci proiectele alea pe bune. Toata lumea ar iesi in castig daca ar juca dupa reguli.

D. Bortun spunea...

Asa este, "toata lumea ar iesi in castig daca ar juca dupa reguli" (Catalina). Hayek a demonstrat logico-matematic (cred ca in "Ordinea spontana a societatii")ca cei care triseaza cel mai adesea castiga pe termen scurt, iar cei corecti cel mai adesea castiga pe termen mediu. Dar pe termen lung, intotdeauna castiga cei care respecta regulile. Daca "smecherii" nostri n-ar fi atat de prosti, ar gandi invers: adevaratii smecheri nu sunt cei care eludeaza regulile, ci aceia care pot castiga respectand regulile. Ei sunt adevaratii "baieti destepti", nu lighioanele care fura si triseaza.

D. Bortun spunea...

In ceea ce priveste revelatiile Cameliei, am avut si eu una, de curand. I-o datorez jurnalistei Andreea Pora, care a publicat un articol in Revista 22. Ea vorbeste de o adevarata "caracatita" care a sufocat invatamantul romanesc timp de doua decenii. Faptul ca elevii si profesorii fraudau impreuna Bacul, pe banii parintilor si cu complicitatea inspectorilor scolari se stia. Dar de ce ministerul s-a facut ca nu vede? Fiindca semianalfabetii cu diploma de Bac deveneau carne de tun pentru "fabricile de diplome", universitatile private infiintate conform Legii dupa care se infiinteaza SRL-urile. Ele sunt, in acelasi timp, "fabrici de bani": sume uriase castigate de manageri si de clientii lor (unii dintre ei, cu drept de vot in Parlament). Va dati seama unde s-a ajuns? O haita de indivizi semi-umanizati au pus pe butuci sistemul educatiei nationale numai ca sa se imbogateasca ei! Nu-mi vine sa cred ca pana acum nu am vazut chestia asta. Nici nu m-ar fi dus mintea sa gandesc o ticalosie atat de mare. Vorba cuiva: "Ce sarac e omul care nu are nimic altceva decat bani!". Romania a ajuns pe mana astora. Iata de ce incep sa-l cred pe Mircea Miclea care spunea, la "Masa Adevarului" de anul trecut, ca atunci cand, ministru fiind, s-a plans la cel mai inalt nivel de faptul ca i se pun bete in roate i s-ar fi replicat: "Dar ce, nu esti in toate mintile? Dumneata chiar vrei sa schimbi ceva?". Va dati seama cine conduce Romania? Ce jivine? [Oportunismul fara frontiere ca prelungire a adaptabilitatii zoologice!]

D. Bortun spunea...

Stiti de ce astfel de indivizi nu pot gandi decat la binele lor si al clanului? Fiindca binele comun sau interesul general nu incap in mintile lor inguste, de fosti corigenti si/sau restantieri. Interesul general e prea abstract! A-l gandi presupune niste capabilitati intelectuale pe care nu le are oricine. Cu ele nu te nasti, ele se formeaza.

Oana Mosoiu spunea...

Camelia, ma bucur ca ai scris despre acest lucru si ma bucur ca faci lucrurile astea, te felicit ca tii garda sus si ca ai si transmiti aspiratii inalte studentilor! Nu esti singura si nu abandonez nici eu ideea ca un obicei prost se poate schimba oricand si ca la profesor se gaseste parghia corecta pentru a schimba un comportament, si, slava Domnului, educatia are teorii ale invatarii care ne dau si instrumente pentru a face cu adevarat educatie! Daca ne plangem de sistem, sa facem ceva si pixel cu pixel se schimba imaginea mare... Eu le dau examen cu cartile pe banca, cu laptop, cu ce vor ei si sa stii ca sunt note de la 10 la 4, punctaje de la 0 la 100 si se poate! Am studenti de 10 si studenti de 4 si este doar alegerea lor unde vor sa fie pe scala asta.
Salutari calde si mergi inainte cu treaba care trebuie facuta!

alexandra maier spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
alexandra maier spunea...

Când putem citi impresii de la examenul de CSR al anului 2 ZI?

Camelia Crisan spunea...

Impresii an 2 ZI - O sa ma achit si de aceasta sarcina si o sa vin si cu vesti pozitive.