CSR in Romania

As vrea ca aplicarea RSC ca strategie de afaceri sa fie acel ceva care va permite Romaniei o dezvoltare durabila. Pentru moment, cel mai important si recent studiu pe Top 100 companii de la noi din tara ne arata ca responsabilitatea mediului nostru de afaceri e doar o fatada, marketing social si filantropie.

Va trebui ca noi - societatea, organizatiile, cetatenii sa impingem lucrurile spre acel viitor care sa le permita supravietuierea si generatiilor viitoare.


sâmbătă, 21 mai 2011

Prima intalnire a cercului de CSR si impresii de la CSR European Lessons

Saptamana aceasta a fost plina de CSR pentru mine. Asa cum le spuneam azi unor colegi intr-ale domeniului, o data ce esti muscat de microb, iti revii foarte greu; iar eu am luat o doza mare de microb zilele astea!
Azi s-a petrecut prima intalnire a cercului de CSR initiat la FCRP-SNSPA impreuna cu profesorul Bortun. Am discutat despre ce este CSR/RSC. A fost interesant si cred ca ar merita sa facem o cercetare la nivelul societatii, sau poate doar la nivelul societatii civile, pentru a analiza ce se intelege prin CSR la nivelul simtului comun. Perceptia asupra unui fenomen este importanta pentru a vedea modul in care oamenii il traiesc, il inteleg si il aplica. Cred ca discutia cu cei 8 participanti a fost vie si libera si m-a bucurat extrem de mult sa vad interesul cu care ne-am aprins pur si simplu in discutii. Formatul viitor va fi bazat pe lecturarea unor texte si apoi discutarea lor. Pentru viitoarea intalnire (in cazul in care sunt si alti amatori) vom discuta 3 autori din 2 paradigme diferite: Milton Friedman, Joel Bakan si Noam Chomsky. Ora si locatia intalnirii vor fi postate atat aici pe blog cat si pe paginile noastre de facebook.

Marti si miercuri am participat la invitatia lui Dragos Dehelean la evenimentul CSR European Lessons. Si mi-a placut foarte mult. Formatul tip discutii in plen si-a atins obiectivul - adica a permis ONG-urilor first hand experience si interactiune nemijlocita cu greii de CSR de prin corporatiile de la noi si din UE. Mi-a placut ca discutiile au fost animate - am avut si intrebari tip milogeala din partea unor reprezentanti de ONG-uri (care doreau donatii sau finantari de proiecte in sala direct), am avut si intrebari de tipul "nu-i asa ca ceea ce faceti e minunat?", intrebari de clarificare, dar si - favoritele mele - intrebarile tintite care nu doar cereau explicatii ci cereau lamuriri si atrageau atentia asupra unor discrepante dintre vorbe si fapte. Ca de exemplu: atunci cand CEO de la Carlsberg UK a spus ca CSR la ei inseamna reducerea amprentei de carbon si a consumului de apa, CEO-ul de la Erste Foundation l-a intrebat daca in politicile lor de CSR intra si certificarea provenientei hameiului pentru bere. Aici domnul Scheps de la Carlsberg a cam scaldat-o. Poate nu stia sau poate ca nu fac asta, ceea ce nu e ok daca te pretinzi companie responsabila social. Reiterez faptul ca CSR nu inseamna sa fii campion doar la o dimensiune a afacerii, ci trebuie sa iei in calcul tot ansamblul de factori prin care ii afectezi pe ceilalti - mediu, consumatori, comunitati.
O alta intrebare cu greutate a fost cea adresata de John Aston (AstonEco) reprezentantului Erste Foundation (care este actionar al Erste Bank, respectiv BCR). John voia sa stie de ce in Romania costul creditului bancar, costul capitalului imprumutat in general, e mai mare decat in alte tari din UE. In fond si la urma urmei ar trebui sa fie invers. Domnul de la Erste Foundation s-a scuzat ca nu stie prea multe despre operatiunile concrete ale grupului, totusi din punctul de vedere al serviciilor bancare romanesti, raspunsul lui n-a fost deloc incarcat de CSR.
Ar mai fi si altele, de exemplu Petrom ne-a spus cat de implicati le sunt angajatii in proiectele de mediu, un fapt admirabil avand in vedere apatia generalizata a natiei. Insa nu ne-a satisfacut curiozitatea cu fapte concrete atunci cand am intrebat daca compania a invatat vreo lectie, si care ar fi aceasta, din boicotul impotriva companiilor petroliere initiat in Romania anul acesta.

E imbucurator ca se intampla lucruri bune. E imbucurator ca marile companii isi aduna curajul si se aseaza la discutii oneste cu societatea civila. E imbucurator ca dialogul intre organizatii si companii se face direct si cu asumarea raspunderii pentru succese si esecuri. Avem in continuare mult green washing, mult PR prezentat drept CSR, putina masurare a impactului unor initiative (vezi Umbrela Verde despre care nici pana azi nu am inteles ce naiba inseamna in afara de o campanie de comunicare cu multe stikere verzi). Dar avem si actionari care inteleg rostul initiativelor sustenabile. M-a impresionat a afirmatie din parte CEO de la Carlsberg care ne spune verde in fata ca acele companii care se gandesc doar la profit pot sa-si ia la revedere de la existenta pe piata.
Adica e de bine fiindca se pare ca si sus la zeii afacerilor, lumea incepe incet sa se schimbe, sa se mai inverzeasca.

Multumesc Selenis si www.responsabilitatesociala.ro pentru un eveniment foarte tare!

4 comentarii:

bhuttu spunea...

Mie mi s-a parut ca raspunsul la intrebarea cu hameiul pentru bere a fost unul ok. Adica faptul ca se impun furnizorilor anumite standarde de calitate, dar ca puterea Carlsberg in a impune diferite lucruri furnizorilor e totusi limitata. Mai mult de atat, cred ca s-ar putea face doar campanie de popularizare a Carlsberg in randul producatorilor impotriva folosirii pesticidelor cancerigene.

Camelia Crisan spunea...

Ei da, dar astea sunt ideile tale, nu ale sefului de la Carlsberg. Si apoi, daca acei producatori nu le dau produse organice, pot orcand sa mearga la altii. Important e sa le pese de calitatea hameiului pe care o consuma. :) Ceea ce sorry, dar seful de la Carlsberg nu prea ne-a demonstrat ca face.

VTM Bikes spunea...

Cand se tine urmatoarea intalnire?

Camelia Crisan spunea...

Pe 11 iunie. Scrie in partea din dreapta sus a blogului :)