CSR in Romania

As vrea ca aplicarea RSC ca strategie de afaceri sa fie acel ceva care va permite Romaniei o dezvoltare durabila. Pentru moment, cel mai important si recent studiu pe Top 100 companii de la noi din tara ne arata ca responsabilitatea mediului nostru de afaceri e doar o fatada, marketing social si filantropie.

Va trebui ca noi - societatea, organizatiile, cetatenii sa impingem lucrurile spre acel viitor care sa le permita supravietuierea si generatiilor viitoare.


duminică, 24 ianuarie 2010

Despre sensibilităţile organizaţiilor multinaţionale

Sunt convisă că mulţi dintre cititorii acestui blog lucrează în organizaţii multinaţionale, companii sau ONG-uri. Am avut şi am privilegiul să am de a face cu tot felul de parteneri, colegi sau colaboratori de diverse naţionalităţi. Aş dori să vă atrag atenţia asupra unor categorii de consultanţi sau colegi descoperite de-a lungul timpului şi, poate din experienţa voastră, reuşim să completăm lista şi cu alte specimene.

Azi mă vom referi la "Incompetentul bine plătit" - mi s-a întâmplat când lucram într-un proiect în care eram trainer şi a venit un individ din Irlanda care, am aflat după, trebuia să ne înveţe să facem identificarea nevoilor de formare. A ieşit cea mai mare varză posibilă! Omul era plătit din bani europeni cu 900 de euro pe zi, iar munca lui a trebuit desţelenită şi luată de la 0 de o echipă de 4 traineri români(printre care şi eu). Asta ca să avem ce pune pe masă clientului nostru - o instituţie publică românească. Nu mai trebuie să spun ca noi, românii eram plătiţi cu 100 de euro pe zi!

O altă categorie este "Incompetentul care vine în control" - şi reflectă o situaţie relatată de un prieten. Unele companii, o dată ce şi-au delocalizat afacerile, păstrează în headquarters câţiva purtători de servietă care circulă cu maxim de fitze la First Class şi a căror rol se găseşte justificat de inspectarea băştinaşilor asupra cărora compania şi-a extins graţia şi le-a oferit de muncă. Vine în control în România, vorbeşte cu 2-3 oameni, din discuţiile cu care nu înţelege nimic pentru ca e un incompetent cultural şi nu poate percepe nimic dincolo de propria matrice, apoi, ca să-şi justifice rolul scrie un raport, de obicei negativ, la adresa băştinaşilor. Prost din această ecuaţie ies, evident, băştinaşii şi şefii lor - pentru că au avut încredere în faptul că un coleg din afară chiar ar putea contribui cu ceva la optimizarea unui proces.

Câteva lecţii: în general, evitaţi să-i lăsaţi pe cei din categoria de mai sus să vi se amestece în ciorbă, iar, dacă e posibil, evitaţi să-i mai contractaţi(voi sau organizaţia voastră). Cu puţine excepţii - despre care o să vorbesc într-un post viitor - nu am învăţat nimic de la consultanţii străini (am învăţat mai mult din simpla citire a unei cărţi). Nu aveţi încredere nici cât negru sub unghie în bunele intenţii ale cuiva care vine de la compania mamă şi, în nici un caz nu vă imaginaţi că demersul lui e menit să vă ajute. Rezolvaţi totul mai elegant pe plan local. Nu-i daţi şansa incompetentului corporativ controlor să-şi justifice jobul pe baza unui "process engineering" la voi în organizaţie.

Aştept cu interes fabule şi întâmplări din organizaţiile voastre. Sunt sigură că unii au tolbe pline!

3 comentarii:

Daniela Vercellino spunea...

Buna,
Am si eu o poveste similare....este vorba tot de un trainer venit din Anglia, menit sa ne invete sa vindem servicii de resurse umane. Am aflat cu ocazia acestui training ca "gemenii" (ca zodie) sunt cei mai buni vanzatori, iar "maimutele" (din zodiacul chinezesc) de asemenea stiu sa realizeze o vanzare de calitate. A fost platit grosolan si nu am invatat NIMIC...nu mai mentionez faptul ca am pierdut o zi intreaga ascultandu-i aberatiile. Ceea ce insa este mai tragic este ca printre cei care au ales sa invite acest traineri sunt psihologi...de la care poate ma astept eu prea mult!

DaniV

Camelia Crisan spunea...

Mersi Dani!

As mai avea o poveste a carei eroina am fost ieri, cu o cucoana romanca de data asta, pe cale de a deveni auditor - am inteles ca auditorii sunt o casta in Romania, unde e dificil de patruns, iti trebuie mantre speciale - care nu intelegea nimic nu doar in proiectul nostru, pe care il audita, ci, in plus, a inceput sa faca diverse comentarii asupra eligibilitatii unor costuri aprobate de finantator. Cand vezi ca ai de a face cu o persoana care-si poarta ochelarii de cal in creier, atunci te inchini a prostie!

Cristian spunea...

Camelia, in lumea auditorilor ai parte zilnic de astfel de cucoane. Toate se dau mari ca sunt "Auditori" (cu A, nu cu a), dar habar nu au de lucrurile minimale. Experientele mele sunt dezamagitoare, si poate de aceea sunt si eu asa de inversunat. Iar multinationalele parca tin cu tot dinadinsul sa-mi furnizeze exemple suplimentare.