CSR in Romania

As vrea ca aplicarea RSC ca strategie de afaceri sa fie acel ceva care va permite Romaniei o dezvoltare durabila. Pentru moment, cel mai important si recent studiu pe Top 100 companii de la noi din tara ne arata ca responsabilitatea mediului nostru de afaceri e doar o fatada, marketing social si filantropie.

Va trebui ca noi - societatea, organizatiile, cetatenii sa impingem lucrurile spre acel viitor care sa le permita supravietuierea si generatiilor viitoare.


joi, 7 ianuarie 2010

Cine l-a înfrânt pe domnul Mândruţă?

Am auzit discuţii la birou şi mi-au spus mai multi prieteni despre calvarul prin care trece acum domnul Lucian Mândruţă, pe care, se pare că presa de scandal l-a surprins în timp ce comitea adulter. Domnul Maâdruţă a venit înainte de publicarea poveştii în ziar pe postul de televiziune pe care-l numeşte serviciu, intrând în direct - culmea! - într-o emisiune care se hrăneşte cu cadavre (evident de această dată nu cu cel al domniei sale) - şi şi-a cerut scuze de la cei pe care gestul său i-a lezat sau supărat. Nu mi-am încălcat promisiunea de a nu mă mai uita la televizor ci am auzit povestită toată tărăşenia la Guerilla de dimineaţă. Atât domnul Dobrovolschi cât şi domnul Craioveanu i-au reamintit domnului Mândruţă cum a procedat atunci când o altă vedetă a picat în plasa presei de scandal, declarând pe post că e dispus să înfieze copilul care era atunci în discuţie.
Mie acest episod mi-a evocat o discuţie pe care am avut-o cu domnul Mândruţă atunci când a participat ca guest speaker la conferinţa CSR 08 şi a susţinut foarte înfocat importanţa şi necesitatea presei de butic, a aceleia care vinde orice, a aceleia care nu trebuie să educe ci să producă profit; adică a acelei prese a cărei victimă este el în zilele noastre.
În opinia mea, nu există regulă existenţială mai importantă ca aceea care spune să nu-i faci altuia ceva ce nu ai dori să ţi se întâmple ţie - ceea ce specialiştii în etică numesc Regula de Aur, în fapt un principiu de sorginte antică ce se regăseşte formulat în mai toate religiile mari ale lumii.
Cred că domnul Mândruţă trăieşte acum o dramă, pentru că tocmai reprezentanţii profesiei sale de căpătâi fac ceea ce domnia sa a practicat mulţi ani în emisiunile tv pe care le-a prezentat (trebuie să exclud de aici excelentele sale articole din Dilema Veche) - adică îl răstignesc pentru ceva profund uman şi, pe scara mea de valori, pardonabil, însă folosindu-se de pârghiile unui sistem pe care domnul Mândruţă îl promovează şi apără în luările sale de poziţie publice.
Sper ca din toată situaţia ziaristul Mândruţă să înveţe ceva important şi anume că zidul pe care-l construieşti pentru alţii s-ar putea ca într-o zi să te înghită între dărâmăturile sale. Că poate e bine să folosească acest episod pentru a practica şi a deveni apostol pentru un alt tip de presă. Ce va învăţa la modul personal, este doar problema domniei sale.
Aşadar, revenind la întrebarea iniţială, mi se pare că jurnalistul s-a înfrânt singur, dimpreună cu toată tagma care practică iresponsabilitatea zilnică drept profesie de căpătâi.

Un comentariu:

ioana spunea...

Multe profesii pot fi puse sub semnul intrebarii, pana la urma, daca te gandesti mai bine la etica.Jurnalismul e doar una dintre ele... Pe Mandruta il simpatizam pentru felul in care problematiza uneori, inaintea multora. Altfel, e un ins si el, ca oricare si are dreptul sa aiba deraiaje.