CSR in Romania

As vrea ca aplicarea RSC ca strategie de afaceri sa fie acel ceva care va permite Romaniei o dezvoltare durabila. Pentru moment, cel mai important si recent studiu pe Top 100 companii de la noi din tara ne arata ca responsabilitatea mediului nostru de afaceri e doar o fatada, marketing social si filantropie.

Va trebui ca noi - societatea, organizatiile, cetatenii sa impingem lucrurile spre acel viitor care sa le permita supravietuierea si generatiilor viitoare.


joi, 10 decembrie 2009

Ion Ratiu - primul mare democrat roman post comunist

Am vazut in duminica turului 2 al alegerilor prezidentiale un reportaj la TVR 1 (cred) despre viata si cariera politica a domnului Ion Ratiu. Tin minte ca atunci cand l-am vazut pentru prima data la o dezbatere politica la inceputul anilor 1990 mi-a fost tare simpatic, insa nu am putut vota cu el pentru ca eram convisa ca nu e suficient de competent pentru a conduce Romania - aveam 15 sau 16 ani si vederi de stanga. Mai eram si influentata de toata propaganda vremii - lipsa de competenta venea din faptul ca el nu mancase salam cu soia (bine, recunosc nici eu nu prea am mancat salam cu soia in timpul comunismului si nici parintii mei sau prietenii familiei mele) insa noi eram legitimi aici. Si in plus, parca il invidiam pe acest om, ii invidiam bunastarea si serenitatea. Nu i-am urmarit indeaproape cariera politica, insa atunci cand s-a stins am avut un mare regret - pentru ca fara sa stiu cum, omul imi castigase tacit respectul si simpatia. Atat ca persoana si caracter cat si ca om politic. L-am vazut in reportajul de la TVR cum a tinut piept minerilor care intrasera cu forta in forul legiuitor al tarii, si cum le-a explicat ca daca vor sa dea jos guvernul sau parlamentul trebuie sa o faca la urme. In rest trebuie sa respecte democratia, iar la domnul Ratiu democratia insemna ca (citez din memorie): "o sa ma lupt cu tine pana la ultima picatura de sange pentru ca tu sa ai dreptul sa nu fii de acord cu mine." Imi pare rau ca acest domn nu mai e printre noi sa ne ghideze. A fost un patriot real, transpartinic dand mana cu fostii comunisti pe care i-a urat organic atunci cand interesul national a cerut-o. Azi vad o tara dezbinata si cu certitudine nu ma recunosc cetatean al tarii lui Basescu. Asta e, daca va trebui sa-l suportam inca 5 ani, fie! fiindca asa a decis majoritatea - sa speram ca majoritatea celor vii :)
Si ca o paranteza, cred ca e pentru prima data dupa alegeri nationale cand nu vad nici un pic de entuziasm sau bucurie in ochii oamenilor cu care ma intalnesc pe strada. Doar obida si deznadejde.
Mi-as dori un maestru ca Ion Ratiu care sa fie aici si sa le bage mintile in cap politicienilor nostri imbatati de aburi autocratici, care sa-i invete parinteste integritatea politica si decenta. Vorba unui post de televiziune, maestre, Jos palaria! pentru ceea ce ati fost si ceea ce ati facut. Ma bucur ca am ajuns sa va respect si nu a fost prea tarziu :)

2 comentarii:

dragos spunea...

Ion Ratiu a fost un glas indepartat pentru noi cei aflati in tara, actiunile sale intreprinse in exil erau prea putin cunoscute. De fapt, NU ERA MEDIATIZAT la acea vreme, iar generatia actuala de intelectuali era prea tanara in 1990, cand a candidat la functia de presedinte al tarii. Pot spune ca, la acea vreme era singur impotriva majoritatii celor cu drept de vot. Dupa revenirea in tara, a continuat sa fie un filantrop (as aminti de faptul ca salariu sau de deputat era donat unei scoli), oare cati oameni politici actuali ar face un astfel de gest?
Sper ca urmatorii 5 ani vor fi suficienti sa apara pe scena politica romaneasca un astfel de om care sa iubeasca aceasta tara si sa nu o priveasca ca pe o afacere de familie.

Camelia Crisan spunea...

As fi incantata sa avem macar perspectiva unui asemnea personaj!