CSR in Romania

As vrea ca aplicarea RSC ca strategie de afaceri sa fie acel ceva care va permite Romaniei o dezvoltare durabila. Pentru moment, cel mai important si recent studiu pe Top 100 companii de la noi din tara ne arata ca responsabilitatea mediului nostru de afaceri e doar o fatada, marketing social si filantropie.

Va trebui ca noi - societatea, organizatiile, cetatenii sa impingem lucrurile spre acel viitor care sa le permita supravietuierea si generatiilor viitoare.


luni, 6 aprilie 2009

Integritatea in serviciile publice

Fac parte din echipa unui proiect finantat de Uniunea Europeana, proiect care isi propune realizarea unei metodologii de cercetare a integritatii in institutiile administratiei publice din Romania. Pentru a ne pune pe aceeasi lungime de unda, si eu si ceilalti participanti, am fost rugati de facilitatori sa definim integritatea. Pot spune ca pentru mine, integritatea inseamna adunarea mai multor calitati, insa ea are cel putin doua dimensiuni - una caracteriala si se refera la individ si moralitatea lui, cealalta e sociala sau interpersonala si se refera la modul in care individul construieste, administeaza si concepe relatiile cu ceilalti din perspectiva functiei publice sau corporative pe care o ocupa la un moment dat. Integritatea latenta, cea care exista intrinsec individului se cheama caracter insa e nevoie de o situatie manifesta ca sa poti spune daca un individ e integru sau nu. Proiectul se aplica in trei municipii din Romania, si nu o sa va spun in cazul carora dintre ele, o doamna ziarista a spus: "La noi in oras, inca de cand te dai jos din gara miroase a coruptie!"
Am constatat cu aceasta ocazie ca eu nu am dat niciodata spaga, sau nu-mi amintesc vreun moment in care sa fi dat bani din buzunar direct cuiva care mi i-a cerut pentru un serviciu pe care trebuia sa-l presteze pe gratis fiindca intra in fisa postului. Chiar si atunci cand am intarziat cu platile pentru firma, am preferat sa fiu amendata decat sa inghesui bani intr-un buzunar slinos. Asa incat relatarile unor colegi din municipiile vizate m-au adus cu picioarele pe pamant, intr-o realitate traita de ceilalti mai mult decat mine.
Mi-am pus diverse intrebari - daca spaga e ceva specific romanesc, daca spaga romaneasca are vreo trasatura culturala specifica, daca o sa intereseze pe cineva in cele din urma sa fie declarat integru de cercetarea noastra, etc. Am realizat ca spaga se ia sau se da in toata lumea - la cei civilizati insa, are un nivel mai mare de sofisticare, e mai multa si e mai rara, iar atunci cand se descopera cazuri, cei vinovati sunt pedepsiti. Spaga romaneasca e ieftina si simpla - daca am avea mai multe reglementari sau daca ar fi mai multi condamnati, poate ne-am sofistica si noi. Cred ca auditul de integritate pentru administratia publica o sa conteze in aceasi masura in care integritatea va fi un concept definitoriu si pentru lumea corporativa. Adica, atunci cand o corpotatie va decide ca va investi in acel oras care, pe langa oportunitati economice, are si o administratie cu un scor mare de integritate, atunci va conta cat de curat e domnul primar si municipalitatea pe care o pastoreste. Mai cred ca integritatea va spori atunci cand ea va deveni o valoare pentru din ce in ce mai multi dintre concetatenii nostri, cand valorile societatii noastre se vor intoarce in matca normalitatii si o sa incetam sa ne indignam ca pe oierul Becalli l-au ridicat mascatii de pe strada, iar un judecator a decis ca trebuie sa stea in arest. Sper sincer ca aceasta miscare sa fie sfarsitul becaleoliticului si intoarcerea la firesc.

Niciun comentariu: