CSR in Romania

As vrea ca aplicarea RSC ca strategie de afaceri sa fie acel ceva care va permite Romaniei o dezvoltare durabila. Pentru moment, cel mai important si recent studiu pe Top 100 companii de la noi din tara ne arata ca responsabilitatea mediului nostru de afaceri e doar o fatada, marketing social si filantropie.

Va trebui ca noi - societatea, organizatiile, cetatenii sa impingem lucrurile spre acel viitor care sa le permita supravietuierea si generatiilor viitoare.


duminică, 30 noiembrie 2008

Confertinta CSR - Zilele BIZ

Zilele BIZ s-au constituit in a patra conferinta de CSR din Romania la care particip in ultimele 4 luni (punand la socoteala si Zilele Facultatii de Comunicare - Comunicator 2008). La 3 din cele 4, asa cum se vede si din postarile de pe blog am avut interventii. La Zilele Comunicarii am asistat la interventiile altora si la lansarea volumului despre cultural creatives. Ca o paranteza, va recomand sa il cititi - nu doar pentru ca sunt co-autor :) ci si pentru ca toti ceilalti co-autori au articole realmente interesante. O sa revin cu o postare pe aceasta tema. Ma intorc la conferintele pe tema CSR. As incepe inainte de toate cu o pledoarie pro-domo. Am incercat ca la fiecare conferinta sa anticipez cine va fi audienta mea, si, in functie de aceasta prognoza am realizat prezentarile pe care le-am livrat publicului. Voi posta aceste prezentari pe pagina de web a companiei mele: www.profis-consult.ro, la sectiunea academica, pentru ca sa le puteti citi si voi. Si probabil ca dupa ce le veti consulta, imi veti da dreptate. Prezentarea de la conferinta CSR08 a fost una tip entertainment si de popularizare a unui proiect pentru realizarea caruia aveam nevoie de suportul cat mai multor specialisti si practicieni ai domeniului; prezentarea de la Conferinta de Etica Aplicata a fost una stiintifica ce a adus in discutie importante diferentieri conceptuale - diferentieri de care avem nevoie pentru a stabili cadrul de cercetare al CSR la nivel academic; la Zilele BIZ am propus un model de management, care ar fi fost destinat reprezentantilor mediului de afaceri ca o solutie sau ca izvor idei pentru administrarea curenta a afacerilor intr-un mod "CSR friendly". Acest gen de abordare il numesc respect pentru audienta, fiindca am facut realmente un efort pentru a adapta genul de informatie pe care il livrez la ceea ce cred eu ca este caracteristica publicului tinta. Dupa fiecare conferinta am vazut si mutre acre si persoane care m-au felicitat, asa ca impresia mea e ca macar o parte a publicului a apreciat ceea ce am spus. Cred ca si in cazul BIZ am asistat pe de o parte la prezentari interesante - Catalin de la Asociatia pentru Relatii Comunitare, comentariile dlui. Bucurenci (nu am fost in sala la prezentare insa pozitia lui exprimata in comentarii mi s-a parut ca venea cu ceva valoare adaugata), Ioana de la GMP si... cam atat. Studiile de caz cu care au venit reprezentantii companiilor au fost identice cu ceea ce am auzit la CSR08 - adica nimic nou. Ma gandesc ca daca am mai avea o conferinta de CSR am auzi exact aceleasi chestiuni si studii de caz... ceea ce cu siguranta m-ar face sa adorm. Acum, intrebarea mea este... de ce vin oamenii la aceste conferinte, ce se asteapta sa obtina, ce vor sa duca cu ei acasa atunci cand un asemenea eveniment se incheie? Am fost mereu de parere ca asemenea evenimente trebuie sa le dea celor care vin ceva in plus fata de ceea ce stiau, o valoare adaugata... altfel nu are nici un sens sa platesti o taxa de participare. Stiu ca in general mediul academic are o reputatie proasta in materie de prezentari, ca lumea le considera sforaitoare, insa revenind la ceea ce spuneam mai devreme, am auzit reprezentanti de companii care au vorbit mult si prost, ca ceea ce trebuia sa fie o prelegere despre lectii invatate s-a transformat in niste (scuzati exprimarea) abureli corporative interminabile. Cred ca organizatorii de conferinte ar trebui sa se dezbare de prejudecati. Mediul academic, si cred ca in mod special ce se intampla la FCRP - SNSPA devine o sursa extrem de serioasa si credibila in crearea de plus valoare pentru business si mediul de afaceri in general. Paradigma in care lucreaza si creaza profesorii tineri de la FCRP este pragmatismul rezultatelor, generabilitatea si aplicabilitatea cercetarii. Cred ca e de datoria si chiar obligatia mediului academic sa se pozitioneze in locul din care poate oferi solutii, poate contribui cu modele si proiecte pentru ceilalti parteneri din mediul economic, social sau politic. E de datoria noastra sa scormonim in carti, sa citim reviste de specialitate, sa fim la curent cu ceea ce e mai nou in lume in domeniile in care studiem si sa le spunem clientilor nostri - adica societatii - iata ce s-ar putea face si in Romania. Iata ce fac celelate tari. Iata ce fac alte companii, iata care au fost erorile lor sau exemplele de bune practici. Iata cum credem noi ca ati putea proceda. Cine altcineva daca nu mediul academic poate avea si aparatul critic si viziunea pentru a propune noul si inovatia. Auzeam un speaker la zilele BIZ sustinand ideea ca "practica vorbeste". Sunt de acord. Insa practica fara un model teoretic ce orienteaza cunoasterea este egal cu hainele cele noi ale imparatului. La zilele BIZ s-a vorbit din nou fara ca unii speakeri sa inteleaga ce inseamna CSR. Desi unii erau constienti de faptul ca CSR nu este egal cu filantropie, totusi in discursul tinut nu s-a vazut ca faceau diferenta. S-a mai pus semn egal intre CSR si caritate, marketing social, marketing, campanii sociale si... deja cunoscutul PR. Le multumesc celor de la BIZ pentru ca mi-au dat sansa sa vorbesc. Ii multumesc prietenului si colegului meu Dan Petre pentru ca mi-a facilitat participarea. Am tinut sa particip la aceasta conferinta pentru ca doresc sa iau pulsul pietei intr-un domeniu de care sunt foarte pasionata si pentru ca doresc sa le impartasesc celorlalti framantarile si intrebarile mele, sperand ca predicand celor inca neconvertiti sau partial convertiti pot contribui la schimbare.

Niciun comentariu: